sunnuntai 18. elokuuta 2013

Muanantae 19.elokuuta

Huomenta vuaen jokkaeselle!
Uattelin josko ossoes ja kirjottaes savonmurteella tämännii postauksen tänne näen. Se pittää kahtoo mitenkä tässä käöp vae kääpikö kuinkaan. Tek niin tahi näen niin jollonnii tuntuu että mehtään se männöö... xD

Eelen saen tuomion sitte illasta niistä tekemistäen muhvineista. Niistä suklaesista. Ehän minä muita joo tehnäkkään nyt...
Poeka oel sitä mieltä kun sitä järettömän kokosta muhuvinia suutaan kohti sullo jotta ne oes ihan hyviä ollu, jotta niitä saes tehä hänen kaversynttäreelle. Olin oekeen otettu.
Yhen maestoen tok itekkii kun olin ensin illasta käänä vähä käveleksimässä rattaella tuon Lantun kansa. Aattelin jotta antaa hyvän outtoo, niin en het männä niitä itekkää maestammaan. Oelhan nuo meleko paetsi muhkeita (luveppa jotta isoja olivat!) niin sitten myös kovinnii suklaapitosia. xD Kiittee suapi sitä minun laskuvirhettä sen suklaamiärän suhteen , kun oes pitänä laettoo 70 grammoo ja minä sittä laskin siitä suklaalevystä 70% määrästä siihen sulattoo. Voe kaaheeta! No eehän ne lapset oo valitellu ennenkään kaet jos imellosta ovat suaneet.. Eeköpä se oo männä aena vähä niin lasten keskuuvessa jotta mittee enemmän sokeria sen parempi. Meellä aekaesilla se on vähä toesella tappoo varsinnii jos sitä sokerinpuolta on naattinna enemmän vaekka niinnii paljon että on jo liäkäerrii asiasta sanonna siihen malliin jotta ennee ee tarvihtis niin kovasti sitä naattia ettee tuo paeno noosis ennee enempätä..tae vihjoo hienovaraseen vaekka että "Nyt oes tuo paeno jo siinä rajoella jos ennee ee siitä noosis niin hyvä oes.." Tai miten se nyt kellekkii sannoo assiasta.
Siihen muhvinitaekinnaan kun pit laettoo vielä pätkiksen palasiakkii 8 kappaletta. Ne minä sentään pilikoin vielä puoliks, niin voetta uskoo jotta oel siinä enemmän ku onnee suaha semmonen sattuma sinne muhvinniinsa. Ja ohjeessa kun sanottiin jotta sillä tulis 8kpl:tta nii ehän minä suana mitenkään niinkään montoo, kun tein niin issoehin vuokiin, jotta ee niitä meele tullu kuin 6 kappaletta. O_o
Eekaet siinä... sanoin poejalle että tiijoksi vuaen, että syntymäpäevilles tien sittä pienemmässä koossa niitä, että en ihan tie tuon Lantun piän kokkoisia niistä muhvineista. (Vaekka eehän ne lapset siitäkkää kaet valittas jos saesivat oekeen isot muhvinit syyväkseen...siinä vaan voepi tulla sittä se, että murustaavat sen enemmissä miärin lattialle ja eevät vaekka jaksa syyvä niin minunko se on ne muihin lasten syömätä jattämät alettava sitten ahtoo ihten mahhaan, ettee mää hukkaan vakkaeset suuret muhvinit. :D )
Ja eehän sitä pijä makkeetakkaan liian kansa, kun meenasin jotta jos laettasin jottae tipattavvoo heele, niinku hetelmiä ja jottae tutumpia vihanneksia.(porkkana tikkuja,oesko jokkii  lantunpala vaekka jos sen jotennii saes hookuttelevaan muotoon/viipallettua tae jottae... -en kuitenkaan pottuja meenanna alakoo sipultammaan heele, vae antassiikko potut jokkaeselle kätteen että "nakertakkeepa siitä, jotta tuossa on keetinvettä missee oon nämä tarjolla olovat sipulit keettännä, niin suatta kastoo siinäe jos tuntuu että ee mää siltään alas..."
No ee sentään. Joskoon tuo oel mielessä että tekis jonnii paprikasta sen tippisosseen, Vae onkopa tietoo minkä makunen se oes lastenmieleen, semmossiin 6-7 vuotijaehin ijälle sopiva maku tippisossees?

(Väelj huomaatus: on tämä melekosta viäntee, usseempoo kirjaenta jootuu paenelemmaan jopa monneen kertaan peräkkäen että se sana tulloo oekeen... ja miten montoo kertoo oon jootunna korjoomaan kun oon unohtanna poes jostae kohtoo jonnii vokkaalin kun niin pittää venyttee tässä kieljmurteessa puhhuen. Vaan on se minun sanottava jos tuntuu jonnii mielestä että tässä on vivahetta jostae muustae murteesta niin en väetä vastaan. Minnoon asuna tuola Joensuun nurkilla, missee ne puhhuu omalla tappaansa...sitten oon sen perrään jos oekeen muistan niin mäninköön minä sitten asumaan tuone Pieksämäen suuntaan, eli en kovin ettäälle täältä missee nyt sittä asun. Pieksämäen seevulla asuin sen kolome vuotta minkä opiskelin ja sittä muutin sillosen ukonketaleen kansa Oolun suunnille, jossa taes elämästä männä (en sano hukkaan vaan kulu kuitennii) se viijestä kuuteen vuotta mistä sitten muutin takasin ylä-savvoon (paekka jiäköön nyt maenihtemata) ja sieltä sittä Kuopijjoon, missä assuissa minä löösin nykysen ukkoen ja sittä minä kävin asumassa Lapinlahella yhen kaks vuotta kun opiskelin ja sieltä sittä muutin tänne missee nyt asun ja missee oon asuna vissiinnii jo viijettä vuotta! Kyllä se aeka männöö noppeesti tuntuu ku eelen oesin vasta muuttokuorman tehnä Lapinlahelta tänne päen. Voe sitä sillosta ilon ja onnen päevee... Ihan tässä uppootuu muistelemmaan männeetä.
Oespa kuulkee haaska lukkee jollae muullae murteella kirjotettu päevitys kun mitä tämä minun savoks yrittämä... Vaekka voeshan sitä männä laenastoon ja lukkee niitä er murteella tehtyjä Asterikseja ja Opelikseja (Obelix) niitähän oel tokkiisa vaekka millä murteella julukastu. Vaan ihan jos haluttas lukkee semmosta päevittäestä juttua... no niinko minä nyt oon kirjottana melekeen mittee sylyki suuhun tuop`!

Voekeehan hyvin ja alotelkeehan jokkaenen viikko mukavissa merkeessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti